برای دیدن این مطلب ابتدا باید در بزرگترین گروه اینترنتی با بیش از چندین هزار یوزر ثبت نام کنید. برای ثبت نام روی بنر بزرگ زیر کلیک کنید.




زمستان 1386 - آرشیو مقالات و مطالب فارسی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/12/12
3:37 عصر

روش جدید افزایش طول قد

بدست در دسته پزشکی

افزایش طول استخوان به روش الیزاروف شیوه‌ای رایج درعلم پزشکی است که متخصصان کشورمان همگام با محققان دیگر کشور‌ها این عمل را انجام می‌دهند.اما استفاده از سلول‌های بنیادی در این فرآیند، شیوه‌ای است تقریبا منحصر به فرد که در صورت موفقیت آزمایش انسانی، یک‌بار دیگر نام محققان ایرانی را در جهان مطرح می‌کند.این طرح که محصول همکاری پژوهشگاه رویان، کلینیک افزایش قد تهران و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است، فاز آزمایش روی حیوان را با موفقیت به پایان برده و اکنون پژوهشگران مترصد دریافت مجوز کمیته اخلاق برای آزمایش انسانی هستند.
ادامه مطلب...

86/12/12
3:31 عصر

امنیت اقتصادی

بدست در دسته اقتصاد


امروزه‌ امنیت‌ اقتصادی‌ مهم‌ترین‌ شاخص‌ توسعه‌یافتگی‌ است‌. بحران‌های‌سیاسی‌، جنگ‌های‌ داخلی‌ و بی‌توجهی‌ صاحبان‌ قدرت‌ به‌ منافع‌ جامعه‌،عواملی‌ است‌ که‌ هر لحظه‌ ضریب‌ شکنندگی‌ امنیت‌ را برای‌ سرمایه‌ها و نیروی‌انسانی‌ کارآمد افزون‌تر می‌سازد. اصولاً نظام‌ اقتصادی‌ در هر کشور تنها درسایه‌ امنیت‌ اقتصادی‌ تحقق‌ می‌یابد. کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ جوامعی‌ هستندکه‌ اوّلین‌ و مهم‌ترین‌ گام‌ برای‌ آن‌ها دستیابی‌ به‌ امنیت‌ اقتصادی‌ است‌ تا در پرتوآن‌ به‌ یک‌ نظام‌ اقتصادی‌ مطلوب‌ برای‌ ارتقای‌ تولید و کارایی‌ منابع‌ دست‌ یافته‌و آن‌گاه‌ به‌ رفاه‌ اقتصادی‌ یا تقلیل‌ کمبود کالاها و خدمات‌ که‌ هدف‌ نهایی‌ هرنظام‌ اقتصادی‌ توسعه‌یافته‌ است‌، برسند.
ادامه مطلب...

86/12/12
3:30 عصر

ضعف‌های‌ اقتصاد ایران‌

بدست در دسته اقتصاد

مشکل‌ ما نه‌ در اصل‌ پیوستن‌ به‌ جهانی‌سازی‌ اقتصاد، بلکه‌ در چگونگی‌پیوستن‌ به‌ آن‌ است‌ زیرا تجارت‌ بسیاری‌ از کالاهای‌ ساده‌ سرمایه‌ای‌، تحت‌کنترل‌ خریداران‌ عمده‌ خارجی‌ و شرکت‌های‌ چند ملّیتی‌ است‌ و آنان‌ درتجارت‌ کالاهایی‌ نظیر پوشاک‌، منسوجات‌، الکترونیک‌ و غیر آن‌ نقش‌ اصلی‌را بر عهده‌ دارند. این‌ شرکت‌ها در بازار رقابت‌ ناقصی‌ که‌ در آن‌ چندفروشنده‌ و خریدار عمده‌ نبض‌ بازار را به‌ دست‌ دارند، به‌ فعالیّت‌ پرسود خودمشغولند و اجازه‌ سربرآوردن‌ به‌ رقبای‌ جدید را نمی‌دهند و انتظار دارندکشور طرف‌ معامله‌شان‌، هیچ‌ گونه‌ ممانعت‌ و مزاحمتی‌ در تملّک‌ صنایع‌داخلی‌ برای‌ آن‌ها ایجاد نکند. اکنون‌ شرکت‌های‌ چند ملّیتی‌ در بسیاری‌ صنایع‌کشورهای‌ تازه‌ صنعتی‌ شده‌، مثل‌ الکترونیک‌، ماشین‌آلات‌، تجهیزات‌ حمل‌ ونقل‌ و مصنوعات‌ فلزی‌، نقشی‌ محوری‌ دارند و مالک‌ بسیاری‌ از کارخانه‌های‌اساسی‌ هستند.
ادامه مطلب...

86/12/12
3:29 عصر

چگونگی تخصیص بودجه به آموزش‌وپرورش در دنیا

بدست در دسته اقتصاد




به نام خدا
ارحنه – مربی پرورشی دبیرستان رضویه
چگونگی تخصیص بودجه به آموزش‌وپرورش در دنیا -قسمت 1

استاندارد برتر هزینه آموزش و پرورش همان مقدار پولی است که یک کشور به آموزش اختصاص می‌دهد و به عنوان شاخص اهمیت آموزش و پرورش از آن یاد می‌شود. «ثروت ملی» و «سرمایه اختصاص یافته به آموزش» شاخصهای شناخته شده هزینه‌های آموزش و پرورش در کشورهاست و بر این اساس کشورهایی که کمترین تولید ناخالص ملی را در سال 1988 داشته‌اند ( کره و تایوان) سریع‌ترین میزان رشد را در ابتدای دهه 1980 شاهد بوده‌اند و نکته حائز اهمیت آن است که ظهور هر یک از آنها را به عنوان کشوری صنعتی می‌توان با تاکید بر آموزش در هر کشور مرتبط دانست.
ادامه مطلب...

86/12/12
3:26 عصر

خصوصی سازى در خدمت توسعه اقتصادى

بدست در دسته اقتصاد



دلایل خصوصی‌سازی سیاسی، نهادی، مدیریتی، اجتماعی، و فراتر از همه اقتصادی است. مهم‌ترین دلایل اقتصادی - سیاسی واگذاری دارایی‌های عمومی به بخش خصوصی به‌شرح زیر عنوان می‌شود: استقرار حقوق مالکیت، استقرار مبانی اقتصاد بازار، توسعة بخش خصوصی قدرت‌مند، تکیه بر اندیشة بازار مداری، تغییر نقش دولت، جابجایی ظرفیت اداری دولت، استفادة بهینه از منابع دولت، تغییر رابطة بین سیاستمداران و مدیران در توزیع و مشارکت در مالکیت، ایجاد امکان مشارکت در یکپارچگی با اقتصاد بین‌الملل، افزایش کارایی و قدرت رقابت، گسترش فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه و شرکت‌های خصوصی، جذب سرمایة خصوصی برای توسعة تسهیلات زیربنایی و خدمات، کسب درآمد برای بازپرداخت بدهی‌های دولت، بهبود وضعیت مالی عمومی با کاهش یارانه‌ها، ایجاد امکانات مالی برای صرف مخارج اجتماعی، افزایش کارایی، بهبود عملکرد و کارایی، ارتقای شرکت مداری و سلطة شرکتی کارآمد، ایجاد امکان متنوع‌سازی، بسط امکان دست‌‌یابی به سرمایه و بازارهای بین‌المللی، بسط رقابت، و بالاخره ارتقای نحوة تخصیص منابع. این موارد در این مقاله آمده است. توضیح داده مىشود که بعضی دیگر از دولت‌ها به اهداف مشارکتی و سیاست‌های تعدیل برای کاهش تصدی‌گری و دخالت‌های دولت در فعالیت‌های اقتصادی بیشتر اهمیت می‌دهند. از طریق اهداف مشارکتى، این دولت‌ها می‌کوشند حقوق مالکیت را توسعه دهند تا به کارآفرینان و کارکنان و مدیران واحدها امکان مشارکت گسترده در بنگاه‌های اقتصادی اعطا کنند.

ادامه مطلب...

86/12/12
3:25 عصر

بانکداری الکترونیک

بدست در دسته اقتصاد




چند از اساتید: طراحی پایه‌یی سیستم‌ها همراه با توسعه‌ی مبانی سخت‌افزاری
جایگزینی شبکه‌ی دیتا به جای شبکه‌ی بی‌سیم
به گزارش ایسنا، از آن جایی که فلسفه‌ی راه اندازی چنین سیستم‌های الکترونیکی ایجاد امکانات مدرن بانکی برای صرفه جویی در وقت و هزینه‌ی مشترکان و کاهش ترددهای شهری است، طی هفته‌های اخیر کاربران با مشکلات متعددی برای دریافت وجه نقد از دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها مواجه شدند.
ادامه مطلب...

86/12/12
3:21 عصر

گرانترین بازیگران زن دنیا معرفی شدند

بدست در دسته سینما: اخبار


ریس ویترسپون با دریافت 15 تا 20 میلیون دلار برای هر فیلم در رده نخست فهرست سالانه نشریه هالیوود ریپورتر از گرانترین بازیگران زن دنیای سرگرمی قرار گرفت.
اسوشیتدپرس اعلام کرد بازیگر 31 ساله برنده اسکار در حالی در صدر این جدول قرار گرفت که "اجرا" جدیدترین فیلم او در گیشه شکست خورد.



ادامه مطلب...

86/12/12
3:20 عصر

دستگاههای خود پرداز چگونه کار می کنند؟

بدست در دسته اقتصاد

شما نیاز به مقداری پول دارید بنابراین به سمت یک دستگاه خود پرداز یا ATM می روید ، کارت را وارد ذستگاه کارت خوان می کنید ، دستورات نمایش در آمده را اجرا می کنید و پس از چند دقیقه در حالی که پول و رسید را از دستگاه تحویل گرفته اید از آنجا دور می شوید. این دستگاهها هم اکنون در سوپرمارکت ها ، فروشگاهها زنجیره ای و دفاتر مسافرتی موجود هستند. برای شما عجیب نیست که چگونه سرمایه حساب شما در بانک چگونه در دستگاه خودپرداز قابل برداشت است؟



ادامه مطلب...

86/12/12
3:16 عصر

فرار از بُعد تاریخچه کوبیسم

بدست در دسته هنر

ماجراى کوبیسم از آنجا شروع شد که نقاشانى نظیر پابلو پیکاسو و هانرى ماتیس نتوانستند با سطح دوبعدى و تخت بومها و صفحه هاى نقاشى کنار بیایند. آنها به این نتیجه رسیده بودند که نقاشى، در بهترین و دقیق ترین حالت هم نمى تواند جهان بیرونى را آنگونه که هست، به تصویر بکشد. براک، نقاش معاصر آنها، براى این مشکل یک راه حل خوب ارائه کرد. براک گفت : مشکل اساسى نقاشى این است که وقتى ما خود هم یک تابلو با صورت یک نفر را بکشیم، مقابل آن مى نشینیم و تکان نمى خوریم. آیا بهتر نیست یک نقاش هنگام کشیدن پرتره کمى تکان بخورد و علاوه بر صورت، تمام رخ یک انسان، سه رخ، نیم رخ و حتى پشت سر او را هم نقاشى کند. براک و پیکاسو این ایده را مدتى در نقاشى هایشان به کار بستند و به موفقیت چشمگیرى دست یافتند.
ادامه مطلب...

86/12/12
3:11 عصر

چگونه از درس شیمی به وجود خدا پی می بریم

بدست در دسته ریاضی و علوم پایه


سپاس بی کران پروردگار یگانه را سزاست که او را به خلعت خلقت بیار است و توفیق آموختن به بندگانش ارزانی فرمود و سلام و دورود به فرستادگان گرامی اش به ویژه خاتم آنان و عترت پاکش آنان که چراغ هدایت بشریت را به سوی کمال و سعادت فروزان ساختند. در همه ادیان که از طرف پیامبران (ع) برای راهنمایی بشر معرفی گردیده است به تفکر در مخلوقات و قرآن کریم توصیه فراوان شده است چرا که از طریق تفکر و تامل انسان پی به ذات خداوند عزیز می برد و به گفته شیمیدان پرآوازه آمریکایی هر جنبه از دنیای امروز حتی روابط بین المللی تحت تاثیر شیمی است آری این شیمی و علم آن است که موجب برقراری رابطه انسان با دیگران می شود.
ادامه مطلب...

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >